۳۰ امین مسابقه‌ی جهانی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام


سی‌امین مسابقه‌ی جهانی برنامه‌نوسی ای‌سی‌ام از ۲۰ تا ۲۴ فروردین ۱۳۸۵ در سن‌انتونیو، تگزاس در آمریکا و با شرکت ۸۳ تیم از ۸۳ دانشگاه معتبر ۳۱ کشور جهان برگزار می‌شود.

اسامی تیم‌های شرکت کننده

اطلاعات بیش‌تر از تیم‌ها

تیم‌های حاضر در مسابقه‌ی نهایی برندگان ۳۴ مسابقه‌ی منطقه‌ای هستند که بین ۵۶۰۶ تیم سه‌نفره از ۱۷۳۷ دانشگاه ۸۳ کشور جهان در چند ماه آخر سال ۲۰۰۵ در سراسر دنیا برگزار گردید و این تیم‌ها مانند المپیک سهمیه‌ی خود را کسب کردند. آمریکا با ۱۷ تیم، روسیه و چین هر کدام با ۱۰ تیم بیش‌ترین تعداد تیم‌ها از یک کشور را دارند. تیم‌های چین، اروپای شرقی و تعدادی از تیم‌های کانادا و آمریکا رقیبان جدی کسب عنوان قهرمانی این مسابقه هستند.

با برگزاری ۷ مسابقه‌ی منطقه‌ای در دانشگاه صنعتی شریف، ۱۴ تیم ایرانی از سال ۲۰۰۰ تا کنون سهمیه‌ی شرکت در مسابقات جهانی را کسب کردند (۷ تیم از دانشگاه شریف، ۵ تیم از دانشگاه امیرکبیر،‌۱ تیم از دانشگاه فردوسی مشهد و ۱ تیم از دانشگاه ش بهشتی) و نتایج زیر را به‌دست آوردند:

سال ۲۰۰۰، در فلوریدای آمریکا: شریف (ویزا نگرفت‌)، امیرکبیر (دیپلم افتخار)
سال ۲۰۰۱، در ونکور کانادا: شریف (مقام نهم و مدال نقره)، فردوسی مشهد (دیر رسید)
سال ۲۰۰۲، در هاوایی آمریکا: شریف (مقام ۲۳)، تیم امیرکبیر (ویزا نگرفت)
سال ۲۰۰۳، در لس آنجلس آمریک: به‌دلیل مخالفت وزارت علوم، تیم‌ها شرکت نکردند
سال ۲۰۰۴ در چک‌: شریف (دیپلم افتخار)، امیرکبیر (رتبه‌ی ۲۷ تا ۴۳)
سال ۲۰۰۵ در چین: شریف (رتبه‌ی ۱۷)، امیرکبیر (رتبه‌ی ۱۸ تا ۲۰)
سال ۲۰۰۶ در تگزاس آمریکا: شریف و شهید بهشتی


لازم به ذکر است که سطح مسابقه‌، رقابت و آمادگی تیم‌ها در مسابقه‌ی جهانی آن‌جنان بالاست که کسب رتبه‌ای بین ۲۰ تیم اول آن بسیار افتخار آمیز است‌.

در سال جاری متاسفانه اقدام تیم دانشگاه ش بهشتی در اخذ ویزای آمریکا در دبی ناموفق بود و این تیم با وجود زحمات زیاد از شرکت در این مسابقه‌ی مهم بازماند. تیم دانشگاه شریف اما موفق به کسب موافقت اولیه‌ی ویزا شد و هم‌اکنون در فرانکفورت آلمان منتظر جواب نهایی ویزاست (جواب نهایی ۲ نفر آماده است‌) و بسیار امیدواریم که جواب نهایی به‌موقع برسد و این تیم در مسابقات نهایی شرکت کند.

قابل توجه است که شرکت گوگل هزینه‌ی بلیط هواپیمای ۴ عضو تیم دانشگاه صنعتی شریف را پرداخت کرده است و مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیز بخشی از هزینه‌ی سفر تیم را متقبل شده است که در این‌جا از آن‌ها تشکر می‌نمایم‌.

با کمال تاًسف ما در این سال‌ها شاهد عدم حمایت وزارت علوم از شرکت تیم‌های ایران در این مسابقه‌ی بسیار معتبر جهانی و حتا عدم بازدید مسولان آن از مسابقه‌ی منطقه‌ای تهران بوده‌ایم. برگزاری مسابقات منطقه‌ای و شرکت تیم‌ها در سال‌های پیشین فقط با همت دانشگاه‌های مجری و اعزام کننده و برخی صنایع انجام شده است‌ که امسال این مقدار حمایت هم دست‌نیافتنی بود. این در حالی است که برای اعزام تیم‌های ورزشی و برخی تیم‌های علمی به خارج از قبل بودجه‌های زیادی در وزارت پیش‌‌بینی شده است‌.